تغییر دامنه یا نام سایت در وردپرس یک مسئله مهم برای صاحبان سایت است. بعضی از عوامل می‌توانند شرایطی را بوجود بیاورند که صاحب سایت را مجبور به تغییر دامنه یا نام سایت کنند. این می‌تواند مشکلاتی را برای سئو و ترافیک سایت ایجاد کند، بنابراین باید با دقت و به روشی درست این کار انجام شود.

در این مقاله به بررسی دو روش اصلی برای تغییر دامنه یا نام سایت در وردپرس می‌پردازیم:

1- تغییر دامنه یا نام سایت از طریق تنظیمات وردپرس

2- استفاده از افزونه برای تغییر دامنه یا نام سایت

1- تغییر دامنه یا نام سایت از طریق تنظیمات وردپرس:

این روش برای تغییر دامنه یا نام سایت مناسب است، اگر شما به دلیل بروز مشکلات فنی، تغییر دامنه یا نام سایت را لازم دارید.

قبل از هر چیز، شما باید از ایجاد بک آپ از سایت خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار، می‌توانید از افزونه‌های بک آپ وردپرس استفاده کنید.

حالا مراحل زیر را دنبال کنید:

– وارد پیشخوان وردپرس شوید
– به تنظیمات سایت خود بروید
– روی دکمه “تغییر دامنه” کلیک کنید
– دامنه جدید خود را وارد کنید و روی دکمه “ذخیره” کلیک کنید

حالا شما باید با استفاده از ابزار “جایگزینی وردپرس”، تمامی لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود را به دامنه جدید تغییر دهید.

2- استفاده از افزونه برای تغییر دامنه یا نام سایت:

راه دوم برای تغییر دامنه یا نام سایت، استفاده از افزونه است. تعدادی از افزونه‌های وردپرس وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا دامنه یا نام سایت خود را تغییر دهید.

در اینجا به شما چند افزونه را معرفی می‌کنیم:

– Velvet Blues Update URLs: این افزونه به شما کمک می‌کند تا تمامی لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود را به دامنه جدید تغییر دهید.
– Better Search Replace: این افزونه به شما کمک می‌کند تا تمامی لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود را به دامنه جدید تغییر دهید و همچنین امکان جایگزینی در فایل‌های داخلی را نیز داراست.
– All-in-One WP Migration: این افزونه به شما اجازه می‌دهد که سایت خود را به دامنه جدید انتقال دهید.

استفاده از این افزونه‌ها به شما کمک می‌کند تا تمامی لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود را به دامنه جدید تغییر دهید.

نکات مهم:

– تغییر دامنه یا نام سایت ممکن است تاثیرات منفی روی ترافیک و سئو سایت شما داشته باشد. بنابراین، همیشه باید تغییر دامنه را با دقت انجام دهید.
– همیشه بک آپ سایت خود را پیش از تغییر دامنه یا نام سایت انجام دهید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید به حالت قبلی بازگردید.
– پس از تغییر دامنه یا نام سایت، باید از طریق ابزار Google Search Console، سایت خود را تأیید کنید و سایت نقشه را بروزرسانی کنید.
– پس از تغییر دامنه یا نام سایت، باید از طریق ابزار Google Analytics، سایت خود را تأیید کنید و کد رهگیری را بروزرسانی کنید.

در نهایت، تغییر دامنه یا نام سایت می‌تواند یک فرایند پیچیده باشد. با این حال، با دقت و استفاده از روش مناسب، می‌توانید این کار را انجام دهید و سایت خود را به دامنه جدید منتقل کنید.

نکات سئویی که در تغییر دامنه باید رعایت کنیم

 

تغییر دامنه یکی از مواردی است که ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تغییر نام برند، ادغام شرکت‌ها و یا انتقال به دامنه‌ای با پسوند جدید صورت پذیرد. در این مقاله به بررسی نکات سئویی که در تغییر دامنه باید رعایت شود، می‌پردازیم.

1. اعلام تغییر دامنه به موتورهای جستجو

قبل از هر چیز، باید به موتورهای جستجوی اصلی اعلام کنید که دامنه شما تغییر کرده است. این کار را می‌توانید از طریق Google Search Console و Bing Webmaster Tools انجام دهید. در این راهنما می‌توانید بیشتر بدانید که چگونه باید اعلام تغییر دامنه را انجام دهید.

2. انتقال محتوا و ریدایرکت

با توجه به اینکه دامنه شما تغییر کرده است، باید محتوا و صفحات سایت شما را به دامنه جدید انتقال دهید. همچنین باید از ریدایرکت مناسب به دامنه جدید استفاده کنید تا هر کاربری که به صفحه‌هایی که به دامنه قبلی مرتبط بودند، به صفحه‌های جدید هدایت شوند. ریدایرکت 301 بهترین روش استفاده شده تا کاربران و موتورهای جستجو به دامنه جدید هدایت شوند.

3. به‌روزرسانی لینک‌های خارجی

باید به‌روزرسانی لینک‌های خارجی که به صفحاتی مرتبط با دامنه قبلی شما اشاره داشتند، را به دامنه جدید به‌روز کنید. این کار می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود، از جمله تماس با صاحبان سایت‌های مرتبط و خواستن به‌روزرسانی لینک‌ها، استفاده از ابزارهای مانیتورینگ لینک‌ها و یا استفاده از روش‌های خودکار به منظور تغییر لینک‌ها به دامنه جدید.

4. به‌روزرسانی اسناد داخلی

باید همه اسناد داخلی را به دامنه جدید به‌روز کنید. این اسناد شامل فایل sitemap، فایل robots.txt، فایل های دیگری که به روش‌های مختلف به وب‌سایت شما ارجاع می‌دهند، و یا هر نوع لینک داخلی دیگری است که به دامنه قبلی اشاره داشته باشد.

5. ارزیابی عملکرد سئو پس از تغییر دامنه

بعد از تغییر دامنه، باید عملکرد سئو و ترافیک سایت خود را با دقت ارزیابی کنید. این باید با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics و Search Console انجام شود. باید مطمئن شوید که ترافیک سایت شما پس از تغییر دامنه کاهش نیافته است و همچنین همه صفحات و لینک‌های سایت به درستی به دامنه جدید منتقل شده‌اند.

در نهایت، تغییر دامنه یک فرایند پیچیده و زمان‌بر است که نیاز به برنامه‌ریزی و توجه دارد. با رعایت نکات سئویی که در این مقاله بیان شد، می‌توانید از تاثیرات منفی روی ترافیک و رتبه‌بندی سایت خود پس از تغییر دامنه جلوگیری کنید.

تاثیر منفی عوض کردن دامنه

 

عوض کردن دامنه یک وب سایت برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها ممکن است به نظر مزیتی برای بهبود رتبه گوگل و جذب ترافیک قید شده باشد، اما در عمل عواقب منفی آن برای سئو وب سایت می‌تواند بسیار جدی باشد.

یکی از اصلی‌ترین تاثیرات منفی عوض کردن دامنه، از دست دادن رتبه گوگل است. برای گوگل، دامنه یک وب سایت یکی از اصلی‌ترین عوامل برای تعیین محتوای وب سایت، اعتبار و رتبه آن است. هنگامی که دامنه عوض می‌شود، گوگل به دنبال تغییراتی در محتوا، محل قرارگیری صفحات و معماری وب سایت می‌گردد و این می‌تواند به از دست دادن رتبه وب سایت منجر شود. بنابراین، صاحبان وب سایت باید اطمینان حاصل کنند که با تغییر دامنه، تمامی صفحات وب سایت به صورت مناسب به دامنه جدید هدایت شده و از یک روش مناسب برای انتقال ترافیک استفاده شود.

همچنین، عوض کردن دامنه می‌تواند منجر به از دست دادن بازدید کنندگان باشد. بسیاری از کاربران اینترنت هنگامی که به یک وب سایت وارد می‌شوند، به دامنه آن وب سایت عادت کرده‌اند و در صورتی که دامنه عوض شود، احتمال دارد این بازدید کنندگان به دلیل عدم شناخت دامنه جدید، از بازدید وب سایت امتناع کنند.

عوض کردن دامنه همچنین می‌تواند به از دست دادن لینک های خارجی و اعتبار سایت منجر شود. صاحبان وب سایت باید مطمئن شوند که تمامی لینک های خارجی به دامنه جدید هدایت شده و همچنین تمامی لینک های داخلی به صورت مناسب تغییر داده شده‌اند. در غیر این صورت، این عمل می‌تواند به از دست دادن اعتبار سایت، رتبه و حتی برخی از بازدید کنندگان وب سایت منجر شود.

در نهایت، عوض کردن دامنه ممکن است هزینه های مالی و زمانی برای صاحب وب سایت داشته باشد. تغییر دامنه ممکن است به دلیل تغییر نام و برند وب سایت، طراحی وب سایت و حتی تغییر محتوا صورت گیرد و این می‌تواند به هزینه های مالی و زمانی برای صاحب وب سایت منجر شود.

بنابراین، قبل از تصمیم گیری برای عوض کردن دامنه وب سایت، باید از تمامی تاثیرات منفی آن آگاهی پیدا کنید و در صورت لزوم از مشاوره صاحبان وب سایت و کارشناسان سئو استفاده کنید.