SEO مخفف بهینه سازی موتور جستجو است، فرآیندی که طی آن بازاریابان تلاش می کنند وب سایت خود را در صفحات نتایج موتورهای جستجو در گوگل، بینگ، یاهو، DuckDuckGo و سایر موتورهای جستجو مشاهده کنند.

تعرف کلی سئو

سئو یک “استراتژی بازاریابی دیجیتال” است که بر بهبود موقعیت وب سایت شما در نتایج جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل تمرکز دارد. از آنجایی که موتورهای جستجو از صدها عامل برای تولید نتایج جستجو استفاده می کنند،  گوگل از بیش از 200 عامل استفاده می کند. سئو با بهینه سازی سایت شما برای این عوامل، همراه با  خزیدن و ایندکس شدن سایت شما کار می کند.

وقتی متوجه شدید که SEO چگونه کار می کند، می توانید از تاکتیک های مختلف مانند تحقیق کلمات کلیدی، ایجاد محتوا و بهینه سازی سرعت صفحه استفاده کنید تا دید خود را افزایش دهید (یا رتبه شما چقدر بالاست) خود در نتایج جستجو استفاده کنید.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی بازاریابی سئو یک برنامه جامع برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب سایت شما از طریق موتورهای جستجو است. سئوی موفق شامل استراتژی های روی صفحه است که از کلمات کلیدی مبتنی بر هدف استفاده می کنند. و استراتژی های خارج از صفحه، که لینک های ورودی را از سایر وب سایت ها به دست می آورند استراتژی سئو نام دارد.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو مانند کتابخانه های عصر دیجیتال هستند. آنها به جای ذخیره کپی از کتاب ها، نسخه هایی از صفحات وب را ذخیره می کنند. هنگامی که یک پرس و جو را در یک موتور جستجو تایپ می کنید، تمام صفحات فهرست خود را بررسی می کند و سعی می کند مرتبط ترین نتایج را برگرداند. برای این کار از یک برنامه کامپیوتری به نام الگوریتم استفاده می کند. هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند این الگوریتم‌ها چگونه کار می‌کند، اما ما در مجموعه سرنخ‌هایی داریم، حداقل از گوگل.

در اینجا چیزی است که آنها در صفحه ” جستجو چگونه کار می کند ” می گویند:

برای ارائه مفیدترین اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو به عوامل بسیاری از جمله کلمات درخواست شما، ارتباط و قابلیت استفاده از صفحات، تخصص منابع و مکان و تنظیمات شما نگاه می‌کنند. وزن اعمال شده برای هر عامل بسته به ماهیت درخواست شما متفاوت است. به عنوان مثال، تازگی تولید محتوا نقش بیشتری در پاسخ به سؤالات درباره موضوعات خبری فعلی نسبت به تعاریف فرهنگ لغت دارد.

وقتی صحبت از گوگل شد، این موتور جستجویی است که اکثر ما از آن استفاده می کنیم، حداقل برای جستجوهای وب. دلیلش این است که تا حد زیادی مطمئن ترین الگوریتم را دارد. گفته می شود، هزاران موتور جستجوی دیگر وجود دارد که می توانید برای آنها بهینه سازی کنید.

نحوه عملکرد سئو به چه صورت است؟

به عبارت ساده، سئو با نشان دادن به موتورهای جستجو که محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر است کار می کند. این به این دلیل است که همه موتورهای جستجو هدف یکسانی دارند: نشان دادن بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربران خود.

اینکه دقیقا چگونه این کار را انجام می دهید بستگی به موتور جستجویی دارد که برای آن بهینه سازی می کنید. اگر می خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به صفحات وب خود داشته باشید، باید الگوریتم گوگل را درک کنید و به آن توجه کنید. اگر می خواهید بازدیدهای ویدیویی بیشتری داشته باشید، پس همه چیز در مورد الگوریتم یوتیوب است.

از آنجایی که هر موتور جستجو دارای الگوریتم رتبه بندی متفاوتی است، پوشش همه آنها در این راهنما غیرممکن است. بنابراین، در آینده، ما بر نحوه رتبه بندی در بزرگترین موتور جستجوی همه آنها تمرکز خواهیم کرد.

نحوه بهینه سازی برای گوگل

گوگل به طور معروف از بیش از 200 فاکتور رتبه بندی استفاده می کند. حتی در سال 2010 صحبت هایی وجود داشت که می تواند تا 10000 نفر باشد. هیچ کس نمی داند همه این عوامل رتبه بندی چیست، اما ما برخی از آنها را می دانیم. چگونه؟ زیرا گوگل به ما گفته است و بسیاری از مردم، از جمله ما، همبستگی بین عوامل مختلف و رتبه بندی گوگل را مطالعه کرده ایم. ما به زودی در مورد برخی از آنها بحث خواهیم کرد. اما ابتدا یک نکته مهم:

گوگل صفحات وب را رتبه بندی می کند نه وب سایت ها

فقط به این دلیل که کسب و کار شما پنجره های شیشه ای رنگی می سازد به این معنی نیست که هر صفحه در سایت شما باید برای جستجوی “پنجره های شیشه ای رنگی” رتبه بندی شود. شما می توانید برای کلمات کلیدی و موضوعات مختلف با صفحات مختلف رتبه بندی کنید. اکنون اجازه دهید در مورد برخی از مواردی که بر رتبه بندی و دیده شدن موتورهای جستجو تأثیر می گذارد صحبت کنیم.

خزیدن

قبل از اینکه گوگل حتی بتواند محتوای شما را رتبه بندی کند، ابتدا باید بداند که وجود دارد. گوگل از چندین روش برای کشف محتوای جدید در وب استفاده می کند، اما روش اصلی خزیدن است . به بیان ساده، خزیدن جایی است که گوگل پیوندهای موجود در صفحاتی را که قبلا در مورد آن‌ها می‌دانند، به صفحاتی که قبلا ندیده‌اند، دنبال می‌کند. برای این کار از یک برنامه کامپیوتری به نام spider استفاده می کنند.

فرض کنید صفحه اصلی شما دارای یک بک لینک از وب سایتی است که قبلا در فهرست گوگل قرار دارد. دفعه بعد که آن سایت را می خزند، آن پیوند را دنبال می کنند تا صفحه اصلی وب سایت شما را پیدا کنند و احتمالا آن را به فهرست خود اضافه کنند. از آنجا، آنها پیوندها را در صفحه اصلی شما می خزند تا صفحات دیگر را در سایت شما پیدا کنند.

با این حال، برخی چیزها می توانند خزنده های Google را مسدود کنند:

پیوند داخلی ضعیف: گوگل  برای خزیدن تمام صفحات سایت شما به پیوندهای داخلی متکی است. صفحات بدون پیوند داخلی اغلب خزیده نمی شوند.

لینک های داخلی Nofollowed: لینک های  داخلی با برچسب های nofollow  توسط گوگل خزیده نمی شوند.

صفحات بدون فهرست:  شما می توانید صفحات را با استفاده از متا تگ noindex یا هدر  HTTP از فهرست گوگل حذف کنید. اگر صفحات دیگر در سایت شما فقط دارای لینک های داخلی از صفحات بدون فهرست هستند، این احتمال وجود دارد  که گوگل آنها را پیدا نکند.

بلوک‌ها در robots.txt:  Robots.txt یک فایل متنی است که به گوگل می‌گوید کجا می‌تواند در وب‌سایت شما قرار بگیرد و کجا نمی‌تواند برود. اگر صفحات در اینجا مسدود شده باشند، آنها را نمی خزند. اگر در مورد هر یک از این مسائل در سایت خود نگران هستید، یک ممیزی SEO را  با ابزاری مانند Ahrefs Site Audit اجرا کنید.